رویه کوبی

مراحل ساخت مبل و میزان اهمیت رویه کوبی مبل

رویه کوبی

مراحل ساخت مبل و میزان اهمیت رویه کوبی مبل

فرمولی برای خرید مبل

مبلمان دیگر درخانه ما و شما حکم یک کالای تجملاتی را ندارد بلکه به یک کالای مصرفی تبدیل شده است اما به دلیل حجم انبوه تولید و واردات انواع مختلف و سبک‌های متعدد آن خیلی از ما هنگام خرید بیشتر از آن‌که به کیفیت و تناسب مبلمان با فضایی که قرار است در آن قرار بگیرد توجه کنیم، به زیبایی ظاهری آن توجه داریم نکته‌ای که لازم است اما کافی نه!  

 فرمولی برای خرید مبل

برای بسیاری افراد، انتخاب و خرید یک سرویس مبلمان، کاری نگران‌کننده و پر‌استرس است. توصیه ما این است که ابتدا به‌خوبی برای خود روشن سازید چه چیزی می‌خواهید و باید به‌دنبال چه بگردید. امروزه وجود مبل و کاناپه در خانه یک ضرورت و تا حد زیادی تعیین‌کننده سبک دکوراسیون است؛ در این مطلب نکاتی درباره خرید یک مبلمان و کاناپه  راحت و کاربردی به شما ارائه می‌شود.

داشتن مقداری اطلاعات لازم است.

داشتن اطلاعات و دانشی مختصر و ناچیز درباره کاناپه و مبلمان به شما کمک می‌کند تا با اعتماد به نفس بیشتری قدم در فروشگاه بگذارید و با پرسیدن سوالات کلیدی از فروشنده، راهنمایی‌هایی از او بگیرید که می‌تواند در انتخاب مناسب‌ترین گزینه به شما کمک کند. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از رفتن به بازار برای خرید، قدری اطلاعات و دانش خود را در این زمینه بالا ببرید.

مبل استاندارد را بشناسید.

مبل استاندارد، مبلی است که استفاده‌کننده زمان نشستن روی آن احساس راحتی کند. رویه کوبی آن محکم باشد و پس از مدتی استفاده دوخت آن باز نشود. مبل استاندارد باید به‌راحتی شسته شود و از چوب مرغوب و رنگ طبیعی در آن استفاده شده باشد. چوبی که در اسکلت یک مبل به کار می‌رود اکثرا چوب درخت گردوست زیرا چوب محکمی است و حشرات چوب‌خوار کمتر آن را می‌خورند، زیرا تلخ است. ‌تراز بودن سطح اسکلت چوبی مبل هم  بسیار مهم است، زیرا از به صدا افتادن آن جلوگیری می‌کند. مهم‌ترین نکته این‌که اگر یک‌مبل از هر نظر استاندارد باشد، برای استفاده‌کننده ضرر جسمی به دنبال ندارد. در واقع اولین چیزی که برای خرید یک مبل استاندارد لازم است به آن توجه شود، این است که زمانی‌که روی آن نشسته‌ایم احساس راحتی به بدن می‌دهد یا خیر؟ بعضی مبلمان‌های به ظاهر زیبا نه تنها احساس راحتی به ما نمی‌دهند بلکه پس از مدتی استفاده، متوجه می‌شویم که درد‌شدیدی در مهره‌های کمر خود احساس می‌کنیم و پس از بررسی متوجه می‌شویم که مشکل از مبلی است که هرروز پس از ساعت‌ها کار و خستگی روی آن می‌نشینیم و استراحت می‌کنیم.

20درصد زیبایی، 80درصد کیفیت، این فرمول را به‌خاطر بسپارید؛ بسیاری از خریداران لوازم خانگی به علت نداشتن اطلاعات کافی برای تهیه لوازم منزل، بیشتر دیدشان به ظاهر اجناس است و سعی می‌کنند که زیباترین جنس را خریداری کنند، غافل از این مسئله که اگر این لوازم به‌اندازه کافی مرغوب نباشد بعد از مدتی کوتاه، شکل ظاهری و زیبایی خود را هم از دست خواهد داد. از نظر یک خریدار کاملا آگاه شکل ظاهری تنها (20درصد) از اهمیت یک جنس را تشکیل می‌دهد و (80درصد) بقیه به جنس و استاندارد بودن آن بستگی دارد.

آسایش و راحتی مهمتر از هرچیزی است.

مهم‌ترین ویژگی یک کاناپه راحتی آن است. زمانی که روی کاناپه می‌نشینید نباید هیچ‌گونه احساس ناراحتی کنید. راحتی و استاندارد بودن کاناپه، از تمام ویژگی‌های آن، حتی سبک آن نیز مهم‌تر است. بنابراین برای انتخاب یک کاناپه حتما روی آن بنشینید و میزان راحتی آن را بیازمایید و از استاندارد بودن و نیز استحکام آن مطمئن شوید.

فنرهای استفاده شده در مبل‌های فنری نباید با تشک‌ها در تماس باشد و فقط هنگام نشستن باید با تماس حالت فنری را رعایت کنند، زیرا به تشک فشار آورده و در ظاهر مبل تاثیر می‌گذارد.

فوم پلی اورتان بسیار محکم ولی نرم و خوشایند است و شکل خود را پس از قرار گرفتن در معرض فشار حفظ می‌کند. کاناپه‌های تمام فوم ارزان‌تر هستند و تنها بین 8 تا 10 سال عمر می‌کنند. این نوع کاناپه‌ها به‌راحتی انواع دیگر نیستند اما بسیار کاربردی هستند. جالب است بدانید که هرجا برای خرید مبل بروید با تنوع قیمت گسترده‌ای برای مبل‌های تمام فوم روبه‌رو می‌شوید. توصیه می‌شود مرغوب‌ترین و بهترین گزینه‌ای که توانایی خرید آن را دارید انتخاب کنید. 

طرح پارچه مبلی به‌کار رفته در مبلمان بستگی به نظر خود شما دارد اما هر طرح و نقشی که داشته باشند، باید محکم و استاندارد دوخته شوند تا بر اثر فشار، تشک‌ها از آن بیرون نزند و دوخت را پاره نکند. در نهایت این‌که جنس پارچه نباید به گونه‌ای باشد که بعد از مدتی استفاده عرق کند. رنگی که در  پارچه به کار رفته است باید رنگ طبیعی باشد زیرا رنگ‌های شیمیایی بعد از یکی یا 2بار شست‌و‌شو از بین می‌روند و حالت چرک به خود می‌گیرند. 

کوچک‌تر اما مدرن‌تر

 مبل‌های پرزرق‌و‌برق امروزه تولید خود را از دست داده‌اند و تولید و خریداران کمتری نسبت به مبل‌های کلاسیک و جوان‌پسند دارند. در عوض مبل‌های کوچک‌تر و مدرن‌تر محبوب شده‌اند البته برای مدتی هم انواع و اقسام مبل‌های مدل (L) به شدت محبوب شده‌ بودند اما حالا این تب فروکش کرده و خریدارانی که مبل‌های (L) را خریداری می‌کنند، تعداد کمی هستند که خانه‌های بزرگ با اتاق پذیرایی بزرگ دارند و دوست دارند فضای خانه را پر کنند. یک نکته بسیار مهم، این است که باید جای قرار‌گرفتن مبل درخانه قبل از خرید اندازه‌گیری شده و مشخص شود.

بازار در تصاحب مبل‌های تشکی

این روزها مبل‌های فلزی محبوبیت خود را از دست داده‌اند و خریداران آن را به‌ندرت می‌پسندند. مبل‌های فرفوژه هم کمتر خریداری می‌شوند و مبل‌های چوبی و به‌خصوص تشکی محبوبیت بیشتری نسبت به آن‌ها دارند. این مبل‌ها هم از نظر طول عمر و هم از نظر راحتی و سبکی بسیار بهتر از مبل‌های فلزی و فرفوژه هستند. مبل‌های تشکی پارچه‌ای، اسکلتی چوبی دارند و پارچه آن‌ها از جنس‌های کتان- چوب و نانو ساخته می‌شوند. متخصصان در این زمینه می‌گویند؛ مبل‌های تشکی از نظر علم پزشکی هم استانداردتر از مبل‌های فلزی هستند. 

کاناپه‌ها حرف می‌زنند!

یک کاناپه بسته به شکل ظاهری که دارد می‌تواند بگوید که چه سبکی دارد و برای چه نوع دکوراسیونی مناسب است. کاناپه‌های بزرگ و گوشتالو یک چیز می‌گویند و کاناپه‌های خشک و رسمی یک چیز دیگر. دکوراسیون اتاق‌نشیمن شما می‌تواند به شما دیکته کند که چه نوع کاناپه‌ای برای خانه شما مناسب است. چنانچه اتاق‌نشیمنی مدرن یا با سبک روستایی دارید، کاناپه‌های تمام پارچه و راحت گزینه مناسبی برای شما هستند اما اگر دکوراسیونی رسمی و کلاسیک دارید، توصیه می‌کنیم کاناپه‌های شیک و لوکس یا کاناپه‌های چرمی را انتخاب کنید.

وقت بگذارید.

برای خرید و انتخاب نوع پارچه وقت بگذارید؛ زیرا اگر از هر لحاظ مطمئن نشده باشید و سفارش بدهید، احتمال پشیمان شدن شما پس از تحویل جنس بسیار زیاد است. در حقیقت وقت گذاشتن برای حصول اطمینان و انتخاب بهترین و مناسب‌ترین گزینه، به نوعی صرفه‌جویی در وقت و هزینه است. اگر خریدی عجولانه داشته باشید و مبلمانی را بخرید و پس از آوردن به خانه دریابید جلوه آن مطابق با انتظار و خواسته شما نیست، می‌توانید با عوض کردن روکش آن تا حدی این اشتباه را جبران کنید که البته بسیار هزینه‌بر و وقت‌گیر است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تمام تلاش خود را به کار گیرید تا این اشتباه از اول رخ ندهد.

رنگ پارچه‌ها و الگوها

اگر قرار است کاناپه را مقابل دیوار قرار دهید توصیه می‌کنیم از کاناپه‌هایی با روکش‌های ساده و بدون طرح استفاده کنید، زیرا در این صورت می‌توانید به‌راحتی برای دیوار و همچنین پارچه پرده از هر رنگ و طرحی بهره گیرید. اما اگر کاناپه و مبل‌ها را در وسط اتاق و دورتر از دیوار قرار می‌دهید، می‌توانید به‌راحتی از پارچه‌های طرح‌دار استفاده کنید.

رنگ‌های خنثی همواره امن‌ترین و بی‌دردسرترین رنگ‌ها برای روکش مبلمان هستند؛ می‌توانید رنگ‌های متعدد و زنده را با کمک کوسن‌های رنگانگ به مبلمانی با رنگ خنثی اضافه کنید. علاوه بر این، ایجاد تغییرات در جلوه دکوراسیون‌هایی که مبلمان و کاناپه‌های خنثی از قبیل بژ یا عاجی دارند به مراتب آسان‌تر است. رنگ سبز ملایم نیز از جمله رنگ‌های پرطرفدار برای پارچه کاناپه است. برای زیباتر شدن جلوه و احساس دکوراسیون، می‌توانید از پارچه‌های بدون طرح اما بافت‌دار مانند داماسک استفاده کنید (این نوع پارچه دارای بافت ساده و جلای زیادی است و به صورت تک‌رنگ و گل‌دار موجود است).

راز شست‌وشوی مبل‌ها!

شست‌و‌شوی هر مبل نسبت به نوع پارچه آن متفاوت است. زیرا هر جنسی نسبت به مواد شیمیایی و مواد شوینده، واکنش‌های خاصی نشان می‌دهد. جنس‌های کتان را می‌شود با مواد شوینده مثل پودر و شامپوهای مخصوص مبل شست ولی مبل‌های چرمی را باید بیشتر بخارشوی کرد و از مواد شوینده استفاده نکرد. حتی جنس‌های کتان هم پس از مدتی شست‌و‌شو حالت چرک به خود می‌گیرند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.